Synspunkter



Er det tilladt at elske en kafir (ikke-muslim) og skal vi nøjes med at hade dennes kufr?

Islam forpligter til at hade selve kufr, som tanke og levevis, men opfordrer ikke til at hade kuffar (ikke-muslimer) som personer, fordi de er kuffar. Vi hader ikke generelt de ikke-muslimer, som ikke er fjendtlige over for os, men vi ønsker at de bliver retledet, frelst og opnår succes i dette liv og i det næste liv. Vi føler medlidenhed med dem grundet deres vildledelse og elendighed.

Islam forpligter til at hade selve kufr, som tanke og levevis, men opfordrer ikke til at hade kuffar (ikke-muslimer) som personer, fordi de er kuffar.
 
Vi hader ikke generelt de ikke-muslimer, som ikke er fjendtlige over for os, men vi ønsker at de bliver retledet, frelst og opnår succes i dette liv og i det næste liv. Vi føler medlidenhed med dem grundet deres vildledelse og elendighed.  
 
Islam har gjordt det at ofre for at trække dem fra mørket til lyset til en pligt og til jihad. En muslim ofrer sit liv for at ikke-muslimer lever under Islams systems retfærdighed, således at de kan leve værdigt og beskyttet; de kan se Islams mægtighed, og dette vil overbevise dem om den, og dermed bliver de reddet fra vildledelse og elendighed.
 
Muslimerne er forpligtet til at bære dawah til ikke-muslimer og at være ivrige for at de bliver retledet. Dette er lydighed til Allah (swt) og et udtryk for deres menneskelige værdier, som tilsigter at redde menneskeheden og give den lykke.
 
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ
Vi har udelukkende sendt dig som en barmhjertighed til alverden. (Al-Anbiya’: 107)
 
 
Drab på ikke-muslimer, med undskyldningen om at hævne sig på kufr-stater, som dræber muslimer, er en handling som er uacceptabel i Sharia og en handling, som tjener kufr-staterne. Samtidig ødelægger det Islams billede, skræmmer mennesker væk fra islam, og giver et påskud for at føre krig imod Islam.   
 
En muslim skal elske sin mor, selvom hun er ikke-muslim og skal ligeledes elske sin ikke-muslimske kone og behandle hende godt.
 
Allah (swt) siger:
 
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ
“Sandelig, retleder du ikke hvem som helst, du måtte ønske. Men Allah retleder hvem Han vil.” (Al-Qasas: 56)
 
 
Det er berettet, at denne ayah blev åbenbaret vedrørende profeten (saaws) og hans onkel Abu Talib.
 
Allah (swt) siger:
 
وَإِن جَاهَدَاكَ عَلَىٰ أَن تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۖ وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا
“Men hvis de bestræber sig på, at du skal sidestille noget, hvorom du ingen viden har, med Mig, så skal du ikke adlyde dem. Du skal dog (stadig) omgås dem på bedste vis.” (Luqman: 15)
 
 
Allah (swt) siger også:
 
لَّا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
“Allah forbyder jer ikke at være venlige og retfærdige mod dem, der ikke bekæmper jer i deen, og som ikke har fordrevet jer fra jeres hjem. Sandelig, Allah elsker dem, der handler retfærdigt.” (Al-Mumtahinah: 8)
 
 
Men den ikke-muslim, som udviser fjendtlighed mod Islam, uanset om vedkommende er regent eller borger, en beslægtet eller en fremmed, må man ikke elske eller vise venlighed. Tværtimod skal man hade dem og tage en fjendtlig holdning imod dem.
 
لَّا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ ۖ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ أُولَٰئِكَ حِزْبُ اللَّهِ ۚ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
 
“Du vil ikke finde, at folk, der tror på Allah og Den Yderste Dag, elsker dem, der sætter sig op imod Allah og Hans Sendebud, selv hvis det skulle være deres fædre eller sønner eller andre slægtninge. Han har indskrevet Iman i deres hjerter og styrket dem med sin ånd. Han vil lade dem træde ind i haver med rislende kilder; deri skal de altid forblive. Allah finder velbehag i dem, og de finder velbehag i Ham. Disse er Allahs parti. Sandelig, Allahs parti er de succesrige.” (Al-Mujadalah: 22)
 
 
Allah (swt) siger ligeledes:
 
إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَىٰ إِخْرَاجِكُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ ۚ وَمَن يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
“Allah forbyder jer at tage dem til venner der har bekæmpet jer i deen og fordrevet jer fra jeres hjem eller hjulpet til med at fordrive jer. Enhver, der tager dem til venner, er sandelig de uretfærdige.” (Al-Mumtahinah: 9)
 
 
Hvad angår de muslimske landes regenter, så er det ikke tilladt at have kærlighed til eller være loyal over for dem. 
Ikke ud fra at de er kuffar, men fordi de sætter sig op imod Allah og Hans Sendebud. I dette er der ingen forskel mellem Erdogan, Salman, eller Sibsi og Sisi,… og den, der støtter dem, eller viser dem accept, er en tåbe og uretfærdig mod sig selv.
 
 
وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ
“Hæld ikke til dem, der begår uret, for så vil ilden ramme jer, og I vil ikke have nogen hjælper foruden Allah. Da vil I ikke blive hjulpet.” (Hud: 113)
 
 
Og Allahs Sendebud (saaws) sagde:
 
Den, der tror på deres løgne og hjælper dem i deres uretfærdighed, har intet med mig at gøre, og jeg har intet med ham at gøre, og han vil ikke slutte sig til mig ved Al-Hawd (bassin i Paradiset).